تکنولوژی

این شرکت‌ها در ویترین فروش‌اند

حالا که یاهو فروخته شده، به نظر شما چه شرکت هایی به مرحله‌ای رسیدند که باید وارد فاز جدیدی شده و به حراج گذاشته شوند؟ گزینه های قابل انتخاب زیاد است. شرکت های زیادی وجود دارند که به دلیل افت ارزش سهام و همینطور افت رونق اقتصادی، افول کرده و دیگر سوددهی ندارند. دلیل فروش یاهو هم همین بود که هفته پیش  به مبلغ 4.83 میلیارد دلار به شرکت Verizon Communications واگذار شد.

در حال حاضر ادغام شرکت های تکنولوژی بسیار رونق دارد. از ابتدای سال تا به امروز بیش از 5000 معامله در جهان به ارزش 335 میلیارد دلار، به طور رسمی اعلام شده که در نوع خود بی سابقه است. طبق گزارش Dealogic، یکی از دلایل این حجم وسیع فروش شرکت های تکنولوژیک، رقابت پیش بینی نشده بین شرکت های مختلف و یا تغییر مدیریت آنها است که باعث شد سرمایه گذاران ناراضی توقعات خود را پایین آورده و رقم های نجومی سهام های خود را کم تر کنند.

Rob Endderle ، رئیس شرکت استراتژی تکنولوژی Enderle Group Inc. ، عنوان کرد: این شرکت ها با هدفی بالاتر از اهداف مالی وارد بازار می شوند و زمانیکه توقعات موسسان شرکت و واقعیت با هم منطبق نمی شود، معمولا مجبور می شوند سطح توقعات خود را هم سطح واقعیت کنند.این قضیه به خصوص  برای شرکت هایی صحت دارد که مانند یاهو ، زمانی ” عزیزکرده های اینترنت” بوده اند.

اما چه شرکت هایی احتمالا سرنوشتی مانند یاهو خواهند داشت؟

فروش هیچ کدام از شرکت هایی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم به طور رسمی اعلام نشده  و تنها یکی از آنها، شرکت Yelp، به خبر فروش این شبکه واکنش نشان داد و گفت به شایعات و حدس و گمان ها پاسخی نمی دهد .

 

شرکت  GoPro Inc.

 دفتر مرکزی: سن ماتو

 تعداد کارمندان: 1539 نفر

 درآمد خالص سال 2015: 36 میلیون دلار

 سود سهام سال 2015: 1.62 میلیارد دلار

این شرکت زمانی یکه تازه میدان ساخت دوربین های کوچک و سبک  Action Camera بود اما این روزها به سختی خود را از باتلاق نابودی دور نگه داشته است. شاید دلیل اینکه اعلام کرده تا اخر سال میلادی محصولی جدید روانه بازار می کند نیز همین باشد.

GoPro تصمیم دارد برای اولین بار گزارشی پیرامون ضررهای سالیانه و افت فروش شرکت تهیه کندجمعه گذشته سهام این شرکت که در سال 2014 به 90 دلار هم رسیده بود، با ارزش هر سهم 12.46 دلار بسته شد و به این ترتیب ارزش این شرکت 1.75 میلیارد دلار تخمین زده شد.

GoPro  همچنین هفته گذشته اعلام کرد که این شرکت در سه ماهه دوم امسال تقریبا 92 میلیون دلار از سرمایه خود را از دست داده است درحالیکه سال گذشته در همین ماه 35 میلیون دلار سود دهی داشته است. سود سهام این شرکت نیز با کاهش 47 درصدی به 220.8 میلیون دلار رسید.

البته طبق گفته مسئولان GoPro ، همه امیدوار هستند که وضعیت این شرکت در سه ماهه اخر سال جاری دوباره رونق گذشته خود را بازیابد.

 

شرکت Groupon

دفتر مرکزی: شیکاگو

تعداد کارمندان : 9.872 نفر

 ضرر خالص سال 2015: 102 میلیون دلار

 سود سهام سال 2015: 3.1 میلیارد دلار

طبق گرارش اعلام شده هفته پیش، Groupon  در سه ماهه دوم امسال دچار افول سرمایه شده است.این شرکت در طی این سه ماه نزدیک به 55 میلیون دلار از سرمایه خود را از دست داده که طبق پیش بینی های انجام شده، این کاهش سرمایه تا آخر امسال ادامه خواهد داشت  و این درحالیست که Groupon سه سال متوالی سود دهی بالایی داشت.

رقبای Groupon مانند Amazon و Facebook ، فشار زیادی به این شرکت وارد کردند تا مجبور شود بیشتر به بازارهای آمریکا و کانادا متمرکز شود و فعالیت های در سطح جهانی خود را کاهش دهد. این فشار در سه ماه آخر سال گذشته جواب داد و باعث شد GoPro در آمریکای شمالی 1 میلیون مشتری جدید پیدا کند. این شرکت بعد از این افزایش درآمد، سود آینده خود را تا پایان سال بین 3 میلیارد تا 3.05 میلیارد دلار برآورد کرد درحالیکه تا قبل از آن ، رقمی بین 2.75 میلیارد تا 3.05 میلیارد دلار تخمین زده بود.

مارک ماهانی ، از بانک سرمایه گذاری کانادایی RBC Capital Market ، اعلام کرد که هنوز هم در مورد ثبات این نرخ سود هیچ اطمینانی وجود ندارد و GoPro همچنان با چالش های فراوانی روبروست.

اواخر سال 2011  ارزش هر سهم شرکت GoPro ، به بیش از 26 دلار رسیده بود، اما سهام این شرکت دیگر روی خوشی را ندید و هرگز به بیش از 10 دلار افزایش پیدا نکرد. سهام شرکت روز جمعه با ارزش تقریبی هر سهم 4.82 دلار، بسته شد و بدین ترتیب ارزش شرکت را 2.8 میلیارد دلار رساند.

ریچ ویلیامز،مدیرعامل شرکت در کنفرانسی با تحلیل گران هفته گذشته اعلام کرد که قصد ندارد شرکت را تبدیل به هدف خرید و فروش کند.

“ما اینجا هستیم که یک کسب و کار بزرگ ایجاد کنیم.راه اندازی یک کسب و کار صرفا برای کسب درآمد بسیار ناعاقلانه است و این هدفی نیست که ما طبق ان پیش میرویم.”

ماه آپریل یک شرکت سرمایه گذاری که توسط  مایکل آنجلاکیس مدیر ارشد Comcast Corp.  اداره می شد،  مبلغ 250 میلیون دلار به سرمایه شرکت تزریق کرد.همچنین شرکت بزرگ چینی Alibaba  ، 5.7 درصد سهام این شرکت را در دست دارد.

 

شرکت Zynga Inc.

دفتر مرکزی: سن فرانسیسکو

 تعداد کارمندان: 1.669 نفر

نرخ ضرر سال 2015 : 122 میلیون دلار

 نرخ درآمد سال 2015: 765 میلیون دلار

شرکت سازنده بازی های ویدیویی Zynga که برای ساختن بازی هایی همچون “Farm Ville” و “Words With Friends” شناخته شد، رونقی که به روی بازی های کامپیوتری تجربه کرد، هرگز نتوانست با بازی های موبایل نیز تجربه کند.4 سال پیش ارزش هر سهم این شرکت بیشتر از 14 دلار بود اما جمعه گذشته سهام شرکت با ارزش هر سهم 2.87 دلار  بسته شد و ارزش شرکت را به 2.51 میلیارد دلار رساند.

Zynga توانست از طریق تبلیغات و کاهش هزینه های جانبی، افزایش درآمد داشته و نرخ ضرر سه ماهه اول سال را بسیار کم و در حد 26.6 میلیون دلار نگه دارد. اما طبق گفته خود مسئولان شرکت، تعداد بازیکنان روزانه و فعال Zynga نسبت به سال گذشته 21 درصد کاهش داشته اند.

Frank Gibeau که اوایل سال جاری به عنوان سومین مدیرعامل Zynga در سه سال گذشته انتخاب شد ، در گزارشی گفت که نسبت به آینده این شرکت بسیار امیدوار است و قطعا با برنامه ریزی صحیح،تمرکز بیشتر و کنترل هزینه ها این شرکت می تواند روزهای بهتری را ببیند.

 

شرکت Yelp Inc.

دفتر مرکزی: سن فرانسیسکو – تعداد کارمندان: 3.826 نفر – نرخ ضرر سال 2015: 33 میلیون دلار – نرخ درآمد سال 2015: 550 میلیون دلارپ

سال گذشته رسانه ها اعلام کردند که Yelp قرار است بعد از انجام یک معامله ، از بازار خارج شود اما مسئولان شرکت هرگز این خبر را تایید نکردند. چیزی که مشخص است این است که Yelp به دنبال یافتن راهی است که از طریق تبلیغات بتواند ارزش درآمد داشته باشد. در طی یک سال و سه ماه گذشته این شرکت مدام در حال ضرر دهی بوده است.

سال 2014 ، سهام Yelp به قیمت تقریبی هر سهم 100 دلار خرید و فروش می شد، اما جمعه گذشته با نرخ هر سهم 32.17 دلار بسته شد و ارزش شرکت را به 2.46 میلیارد دلار رساند.

مشتریان وبسایت Yelp از طریق موتور جستجوی آن میتوانند رستوران ها، خرده فروشها و دیگر اماکن تجاری را بیابند یا در مورد آنها نقد بنویسند. البته Yelp  در این عرصه هرگز تنها نبوده و رقبای زیادی دارد. برنامه  Alphabet Inc. گوگل بیزنس یکی از آنهاست.

شرکت Yelp اعلام کرده است که به طور متوسط در ماه، 77 میلیون نفر بازدید کننده جدید از نرم افزار کامپیوتری آن و 69 میلیون نفر از نرم افزار موبایل آن استفاده می کنند.با وجود این ادعاها، تحلیل گران  Citigroupو Wells Fargo اعلام کردند با بازبینی شرایط موجود بعید به نظر می رسد Yelp بتواند از طریق تبلیغات ، افزایش درآمدی داشته باشد.

 

شرکت Angie’s List Inc.

دفتر اصلی : ایندیانا پولیس

 تعداد کارمندان: 1.730 نفر

 درآمد خالص دریافتی سال 2015: 10 میلیون دلار

 سود سهام 2015: 344 میلیون دلار

شرکت Angie’s List در حقیقت واسطی است بین سازندگان خانه و مشتریان و علاوه بر این طیف وسیعی از نقد افراد مختلف راجه به یک شرکت به خصوص ساختمانی شامل می شود که این قسمت تا کنون با پرداخت حق عضویت قابل دسترسی بود. این این شرکت به تازگی این قابلیت را رایگان کرده و امیدوار است از این طریق بتواند عملکرد خود را بهبود دهد.البته شرکت هنوز هم خدمات پولی مانند استفاده از تخفیف ها و پشتیبانی مشتریان را دارد.

در گزارش سه ماهه دوم امسالکه هفته پیش منتشر شد، مدیر عامل شرکت، Scott Durchslag ، در بیانیه ای گفت که رایگان کردن دسترسی و ثبت نام در سایت ، خیل عظیمی از کابران را به سمت این سایت کشانده است.

با کم کردن هزینه ها این شرکت توانست برای سه ماهه دوم امسال 4.8 میلیون دلار سود دهی داشته باشد در حالیکه سال گذشته همان زمان، 8.03میلیون دلار ضرردهی داشت.

اما Angie’s List که 80 درصد سود سهام خود را از تبلیغات پیمانکاران دریافت می کند، باید ثابت کند که این سود دهی، ادامه دار است.با وجود اینکه جمعه گذشته ارزش هر سهم این شرکت از 6.45 دلار به 8.09 دلار افزایش پیدا کرد، این شرکت هنوز هم با نقطه اوج خود یعنی سال 2013 که ارزش هر سهم معادل 30 دلار بود، فاصله زیادی دارد.ارزش کل شرکت در بازار حدود 474 میلیون دلار است.

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا